Reklamförbud mot bonusar på Casino Utan Svensk Licens

Det finns starka regler och lagar på plats för att hantera Casino utan svensk licens. Dessa olicensierade spelsajter måste lyda utefter svensk lagföring i många aspekter. De regler som finns på plats hänvisar bland annat till betalningar, beskattning, bonusar samt även reklam och marknadsföring. Den sistnämnda kategorin är särskilt strikt när det kommer till Casino utan licens. I den här artikeln kommer lagarna kring spel online på utländska casinon att gås igenom.

De rättsliga aspekterna av casinoverksamheter

Sverige Rikes lag rörande spel om pengar har utvecklats med tiden. Vad som var aktuellt för ett par decennier sedan när det rör casinoverksamheter, ser helt annorlunda ut idag. Det här beror till stor del på internet och de möjligheter till spel som detta forum har grundat. Nätspel är idag den största och mest vanliga formen av casinospelande som försiggår i Sverige och är således noggrant kontrollerat av den svenska staten.

En intressant aspekt av reglerna som gäller på nätcasinon i Sverige idag har att göra med licensieringen. Vårt land har självfallet en egen spellicens, vilken utfärdas till de sajter som ansöker om den samt fyller upp kriterierna. Om en spelplattform online har blivit en tilldelad svensk spellicens, kommer nya möjligheter att öppnas upp. För de sajter som dock saknar en spellicens från Sverige, dvs. casino utan svensk licens, gäller andra och mer strikta lagar.

Som exempel, tillåts inte Casinon utan svensk licens att erbjuda vissa typer av betalningsmetoder till svenska spelare. De kan möjligen vara närvarande på en olicensierad plattform, men dock inte för de kunder som kommer från Sverige. Således har den här aspekten av spel på nätet begränsats på utländska casinon. En annan sak som skiljer licensbärande sajter från de olicensierade är regelverket kring marknadsföring och reklam.

Lagen kring reklamföring på casinon

Reklam för spelverksamheter online samt spelbolag är inget nytt i Sverige. Det är heller inte förbjudet. För de som bland annat följer sport på Tv, är det ett vanligt inslag i sändningarna att reklam för casinon och bettingsajter kommer upp. Det finns således goda möjligheter för spelverksamheter att få ut sitt namn, även i svenska sammanhang.

För att få göra reklam i Sverige krävs det dock en svensk spellicens. Utländska spelsajter och Casino utan svensk licens har därmed inte tillgång till den svenska marknadsföringssfären. Således kan du alltid dra slutsatsen att de spelbolag som profilerar på svensk Tv och i radio alltid bär på ett spelcertifikat utfärdad av den svenska Spelinspektionen. Även det svenska språket är något som hamnat under ett förbud på Casino utan licens.

Att erbjuda svenska som ett språkval på en plattform anses vara en förmån som tillfaller de licensierade aktörerna. Det är således ett privilegium för de sajter som är verksamma inom den svenska spelmarknaden. Det dock även en möjlighet för ett olicensierat casino att erbjuda det svenska språket som ett alternativ. Det kommer dock även betyda att svenska kunder på en sådan sajt blir skattskyldiga på sina vinster.

Bonusar och kundförmåner i reklam

När det kommer till reklamföringen av spelsajter i Sverige, måste casinon förhålla sig till särskilda lagbelagda regler. Till dessa hör bland annat ett krav om ”måttfullhet”. Den här termen hänvisar till de stadgar för marknadsföring som kontrollerar att inget som inte är en verklighet medverkar i reklamen. Måttfullhetskravet ser även till så att det inte förekommer någon form av press på kunden eller åskådaren av reklamen.

En annan aspekt av reklam för både licensierade sajter som Casino utan svensk licens gäller bonusar och kundförmåner. Här gäller särskilt strikta regler, då erbjudanden av den här arten anses vara de mest effektiva till att få folk att börja spela.

I Sverige har lagföringen kring spel om pengar instiftats i syftet att vara preventiv. Således vill staten helst se att mindre folk spelar än den skara som är aktiv på casinon idag. Ett sätt att införliva den önskan är att begränsa bonusar samt reklamföringen av dessa.

Bonusreklam på svensklicensierade casinon

Således kommer du märka hur det skiljer sig mellan svenska reklamfilmer för casinon och de som visas i länder med mindre restriktiva spellagar. I Sverige måste bland annat casinoreklamer som innehåller bonuserbjudanden vara märkta med en åldersgräns för spelande. Personer under arton år måste således vara väl informerade om att reklamen inte vänder sig till dem.

Vidare, måste de mest betydelsefulla villkoren för bonusen vara tydlig. Enligt svensk lag tillåts casinon idag enbart erbjuda ett bonustillfälle för kunden, vilket oftast infaller i ögonblicket som man anslår sig till en spelsida. Detta måste vara klargjort även i reklamen som visas för allmänheten.

Bonusreklam på Casino utan svensk licens

Föga förvånande kommer olicensierade spelsajter finna det svårt att visa upp sina reklamer för svenska kunder. Då de inte ens får göra reklam för sin verksamhet i Sverige, existerar även ett förbud mot marknadsföringen av kampanjerbjudanden och kundförmåner. Det gäller även andra regler för hur bonusar implementeras för svenska kunder i utlandet.

Beroende på hur licensieringen av en utländsk spelsajt ser ut, kommer du som kund att ställas inför olika förutsättningar. Är en spelsajt licensierad inom EU, men saknar en svensk spellicens, kommer regler liknande de svenska att gälla.

Det betyder att bonusar ibland är helt otillgängliga för oss, medan de finns för andra nationaliteter att ta del av. Spelar man på ett casino licensierat utanför EU, kan man dock ha större möjligheter till att ta emot bonuserbjudanden. Dock tillkommer det en vinstskatt på dessa sajter i stället.