Det är nog få som har missat all reklam för olika casinon på TV. Men alla är inte bra och fastnar i minnet. För att lyckas med det är det viktigt att välja en strategi som passar varumärket och känslan som casinot vill få fram för att nå rätt målgrupp.
Att använda kända personer i reklam skapar en igenkänningsfaktor, maskotar går alltid hem, likadant med slogans som “Plötsligt händer det”. Det finns många strategier att välja bland. Viktigt är att den ska slå an en sträng hos tittaren och bli ihågkommen. Det här har en hel del kända svenska casinon lyckats med, bland annat Casinostugan, LeoVegas, Bet365 och MrGreen.
Igenkänningsfaktorn är populär bland spelarna
Flera av de riktigt stora casino- och bettingsajterna har satsat på kända skådespelare och idrottsstjärnor i sina reklamfilmer. Actionstjärnan Dolph Lundgren sätter fart på LeoVegas-reklamen med bland annat fartfylld skidåkning. Bet365 har gjort sig populära tack vare frontfigurerna Mikael Persbrandt och Jens Hultén som ger den machokänsla casinot vill få fram.
Även Unibet har satsat på en kändis, men valt en go gubbe från Götet, nämligen Glenn Hysén. Ett smart drag att välja en svensk idrottsstjärna till en sportsajt. Detsamma har Bethard gjort som har haft självaste Zlatan som frontfigur.
Älgen Ture går hem i stugorna
Som vi nämner inledningsvis handlar reklam om att skapa en känsla. Det är dessa reklamfilmer som blir populära, inte casinon som bara satsar på information som att spela bingo utan insättning eller gör en insättning och få 200 free spins. Exempelvis Älgen Ture har gett Casinostugan en image av att vara ett lugnt, mysigt och stressfritt casino. MrGreen får också fram ett budskap om vad de står för genom sin grönklädda gentleman, som är sinnebilden av artighet, integritet och ansvar.
Kvalitet är det som gäller
Med tanke på all den reklam som visas i TV är det inte alltid lätt att kunna fånga tittarnas uppmärksamhet. Men billiga, flashiga Las Vegas-reklamer blir sällan framröstade som populära reklamer, inte heller när det bara förs fram tråkiga faktaspäckade budskap.
Humor, musik och action kommer tittarna ihåg, inte bara spelarna. LeoVegas har verkligen lyckats och ett bevis är reklamlåten “Måndag, tisdag, onsdag” som till och med kommit in på listorna på Spotify.
Idag kräver tittarna nästan spelfilmskänsla även för reklamfilmer. Därför är det kanske inte konstigt att allt fler skådespelare och kändisar blir anlitade av stora spelbolag för att göra casinoreklam. Vilket även förklarar varför det är just de stora casinona som lyckas göra de populäraste reklamfilmerna. De har budgeten för det.