I Sverige gäller det olika regler på casinomarknaden. Det beror främst på vilken typ av spellicens en spelsajt har. Som exempel, så har de Pay and Play Casinos som är licensierade inom Sverige fler möjligheter när det kommer till marknadsföring i vårt land. Just reklam och vad som tillåts skiljer sig mycket mellan de olika lagföringarna. I den här artikeln skall vi just kolla på hur lagen kring marknadsföring ser ut för svenska samt utländskt licensierade Pay n Play Casino.
Svensklicensierade spelsajter och deras reklam
Som känt så är spelbranschen online en industri som omsätter miljarder med kronor årligen. Detta stämmer både för den inhemska svenska spelmarknaden, likväl som för den större globala verksamheten kring spel om pengar. Nätbaserat spelande är även något som ökar för var år som går. Idag spelar bland annat fler svenskar än någonsin tidigare online.
Den nätbaserade casinobranschen har varit mycket innovativ när det kommer till att expandera sina verksamheter. Bland annat så har ett nytt system för spelande introducerats, vilket kallas för Pay ’N Play. Denna engelska term kan översättas till svenska som ”Betala och Spela”. Det här är en funktion som tillåter kunden till att få en snabbare ingång till en spelplattform och alla spelupplevelser den har att erbjuda.
Pay and Play casinos har bland annat tagit bort behovet av kontoregistrering. I stället blir man medlem på dessa sajter enbart genom att genomföra en insättning av pengar. Detta är möjligt tack vare att kunden måste verifiera sin transaktion till sidan genom en e-legitimation, såsom BankID. Pay and Play Casinos är således ett mycket snabbare och till viss del enklare sätt att satsa pengar online. Det är även den del av branschen som i dagsläget går hårdast fram när det kommer till reklamföringen.
Reklam för Svenska Pay n Play Casino
Teknologin kring Pay and Play Casino har existerat i ett antal år. Många svenska spelsajter var bland de första aktörerna att implementera den här funktionen. Detta gjordes främst för att dessa spelsajter skulle kunna konkurrera med den växande, utländska spelmarknaden. Idag kommer man således finna att många svensklicensierade casinon även har Pay ’N Play som ett alternativ för insättningar.
I takt med att spelformen blivit alltmer vanlig, har även reklamen för de spelbolag och casinon som erbjuder Pay ’N Play ökat. Det betyder att du ofta kommer se den hör betalningsmetoden profilera i många reklamer och marknadsföringskampanjer. Det är idag helt tillåtet för spelsajter att göra reklam för sin verksamhet i Sverige.
Det som dock krävs är att sajten även innehar en svensk spellicens. Det finns även riktlinjer för hur casinoreklam bör se ut när den visas i vårt land. Dessa skall vi gå igenom lite längre ner i artikeln. Något som är värt att dock lägga anmärkning till, är att spelsajter och Pay n Play casino som inte innehar en svensk spellicens, heller inte tillåts göra reklam för sina plattformar i Sverige eller på svenska.
Lagen för utländska Pay and Play Casinos
Tack vare att den svenska spelmarknaden och dess lagar är mycket strikt, finns det inte mycket utrymme för utländska intressen. Faktum är att de spelsajter som saknar en svensk spellicens är mer eller mindre utfrysta från den svenska sfären av spel online.
De tillåts varken marknadsföra sig i Sverige, obehindrat ha svenska som ett språkalternativ på sin plattform eller erbjuda svenskspecifika bonusar till sina kunder. När det kommer till sajtens språk, kan svenska tillåtas. Dock kommer det medföra att även den svenska kundens spelande på dess plattform blir beskattat av den svenska staten.
Så här ser lagföringen kring marknadsföring ut för svenska Pay and Play Casinos
När svensklicensierade Pay n Play casino skall göra reklam i Sverige, finns det riktlinjer till vilka de måste förhålla sig. Svensk spellag är först och främst preventiv. Det betyder att staten vill minska spelandet i samhället, hellre än att se spelföretagen gynnas. Det är således en restriktiv och begränsande miljö att fördriva spelverksamheter i.
Det finns dock möjligheter för nätcasinon att bli både framgångsrika som att expandera även på den svenska spelmarknaden. Reklamföring är något som tillåts, men även en aspekt av spelindustrin som är noggrant kontrollerad. Nedan följer nu en lista på några av de olika reglerna som gäller för svenska Pay and Play casinos som vill få ut sitt namn till den svenska spelarskaran online.
Regler för casino-reklam
- Måttfullhet: All reklam rörande casinon och spelverksamheter i Sverige måste vara måttfulla. Det betyder att den inte får överdriva i någon aspekt av allt från bonusar till spelutbud eller vinstchanser på ett casino.
- 18-års gräns: Likväl måste reklam för casinon och spelsajter i Sverige riktas till de som är 18 år eller äldre. Bland annat behöver spelbolagen klargöra det i sin reklam, vare sig det handlar om Tv, radio eller tidningsannonser.
- Reklam får inte riktas till Spelpaus-avstängda kunder: Reklam för casinon i Sverige får heller inte rikta sig till kunder som har en aktiv avstängning via Spelpaus. Spelpaus är en funktion som tillåter spelare på sajter att stänga av sig från allt licensierat spel. Det är en preventiv åtgärd som inte får vara en del av reklamföringen hos spelplattformar.
- Ingen falsk reklamföring kring vinstchanser: Man får heller inte som casino föreslå att kundens vinstchanser är högre än vad de egentligen är. Skulle detta inträffa, har man brutit mot två lagar, den svenska spellagen samt lagen mot falsk marknadsföring. Alla de som marknadsför sina spelsajter i Sverige måste således klargöra hur kundens vinstchanser ser ut i själva reklamen.
- Reklamen får inte innehålla ofullständiga bonuserbjudanden: Om en spelsajt erbjuder en bonus, måste denna presenteras i sitt fullo i en reklam. Man får inte försöka dölja någon information gällande vilka förmåner en kund kan förvänta.
- Marknadsföringen får inte förmedla att spelande bidrar till social status: Sist men inte minst är det heller inte tillåtet att presentera en bild av spelandet som kan ses som negativt för kunden om denna inte spelar. Detta kan inkludera saker såsom att det är häftigt eller gynnande för en person att börja satsa pengar online.